Ugrás a fő tartalomhoz Ugrás az elérhetőséghez

Települési ellátások – Önkormányzati hatáskörben és önkormányzati forrásból

Márciustól egyes szociális ellátásokat a járási hivatalokon keresztül biztosít az állam, egyes ellátások pedig megszűnnek. Helyettük az önkormányzatok saját hatáskörükben, rendeleti szabályozással állapíthatnak meg rászorultságtól függő támogatásokat. A települési támogatásokra vonatkozó helyi rendeletét a 2015. február 26-i ülésén fogadta el Martfű Város Önkormányzatának Képviselőtestülete. A települési támogatásokat saját forrásból kell biztosítania az önkormányzatnak.

A március 1-je előtt megállapított lakásfenntartási támogatás, adósságkezelési szolgáltatás, méltányossági közgyógyellátás és méltányossági ápolási díj ellátásokat lejáratukig még folyósítja az önkormányzat.

Márciustól, az állam felelősségi körében, a járási hivatalok állapítják meg a foglalkoztatást helyettesítő támogatást, az egészségkárosodási és gyermekfelügyeleti támogatást (ez lép a rendszeres szociális segély helyébe), az időskorúak járadékát, az alapösszegű, emelt összegű és kiemelt ápolási díjat, az alanyi és normatív közgyógyellátást és a járási hivatalok hatáskörébe került a hatósági bizonyítvány kiállítása az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultságra.

A települési támogatásokra vonatkozó helyi rendelet célja a szociális biztonság megteremtése és megőrzése, különös tekintettel az időskorú lakosságra, a gyermekeket nevelő családokra, a nagycsaládokra, figyelemmel az önkormányzat teherbíró képességére.

Szociális rászorultság esetén, települési támogatásként lakásfenntartási támogatás, gyógyszertámogatás és szociális ösztöndíj igényelhető március 1-jétől a helyi önkormányzatnál. A jogszabályban előírt rendkívüli települési támogatáson belül temetési támogatás, krízistámogatás és eseti támogatás bevezetéséről döntött a képviselőtestület. A települési támogatások körében a köztemetés költségeinek megtérítése alóli mentesítés is igényelhető.

A települési támogatás maximuma havi 28.500 forint lehet.

Az ellátási formák kialakítása arra ösztönöz, hogy a kérelmezők maguk is tegyenek meg minden tőlük elvárhatót, hogy családjuk eltartásáról elsősorban kereső tevékenységből származó jövedelemből tudjanak gondoskodni.

A szociális igazgatásról és szociális ellátásról szóló törvény alapján az önkormányzat települési támogatást biztosíthat: lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez; a 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozó ápolását, gondozását végző személy részére; a gyógyszerkiadások viseléséhez valamint a lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek részére. Az önkormányzatok bármely más, támogatandónak ítélt élethelyzet esetén is nyújthatnak támogatást.

A képviselőtestület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást köteles nyújtani. A létfenntartást veszélyeztető élethelyzet, a létfenntartási gond meghatározása – a jogosultsági feltételekkel és a támogatás összegével együtt – az önkormányzat hatáskörébe tartozik.

A 2015. évi költségvetés a korábbi, március végéig kifizethető önkormányzati ellátásokra 9 millió Ft-ot, az új, települési ellátásokra 28 millió Ft-ot tartalmaz.

A települési ellátások finanszírozására állami támogatást nem kap az önkormányzat. A szociális kiadások forrásának megteremtése a növekvő állami elvonás, a helyi adóbevétel bizonytalansága miatt egyre nagyobb gondot jelent. A lakosság újabb helyi adókkal nem terhelhető. Minderre tekintettel, a támogatások rendszerét a rendelkezésre álló forrással összhangban igyekezett megállapítani a képviselőtestület.

– Nehéz döntés és nehéz feladat ez a képviselőtestületnek, amit alaposan át kell beszélni – nyitotta a napirend tárgyalását dr. Papp Antal. – Az idei évben először, az önkormányzatnak kell meghatároznia, hogy mennyit szán szociális támogatásra. Csak az év során, a gyakorlatban derül ki, hogy a helyi rendeletünkben meghatározott keretek megfelelőek lesznek-e. Azt kértem, hogy először próbáljunk meg egy óvatosabb jövedelemkiáramlást megcélozni, rendszeresen felülvizsgálva a segélyezési lehetőségeket.

– A segélyezés nagy feladatot ró a hivatal ügyintézőire, a családsegítő szolgálatra, az egészségügyi, foglalkoztatási és szociális bizottságra és a képviselőtestület tagjaira is. Minden egyes emberrel külön kell foglalkozni. A szűkös keretösszeg miatt fontos szempont, hogy valóban rászorultak-e, vagy a jövedelmük alapján beleférnek egy-egy támogatási formába. Települési támogatást csak azok kaphatnak, akik tényleg rászorulnak – hangsúlyozta a polgármester.

– Szinte minden önkormányzat hasonló módon jár el a települési támogatási formák és keretek kialakításában. Az önkormányzatoknál eddig is tudták, hogy kik tartoznak a rászorulók körébe, eltérő megoldásokkal, de ehhez igazítják a helyi szabályozást – tájékoztatott dr. Urbán-Szabó Béla. – A jogszabály egy támogatás meghatározását teszi kötelezővé, a rendkívüli támogatást. A többi az önkormányzatok mérlegelésén múlik. A mi rendelettervezetünk a minimál szabályozáson túl is tartalmaz támogatási formákat – emlékeztetett a pénzügyi, ügyrendi és városfejlesztési bizottság vezetője.

– Az állam kivonulása a szociális támogatásokból igen nagy gond, amit az önkormányzat nem tud pótolni – fogalmazott a testületi ülésen dr. Despotov Svetozar.  – Mára nem sok maradt a korábbi szociális támogatási rendszerből, de az emberekben az él, hogy az államnak segítenie kell – emlékeztetett, hangsúlyozva, hogy sokan az életvezetésükhöz is támogatásra szorulnak. Az egészségügyi, foglalkoztatási és szociális bizottság vezetője is fontosnak tartja, hogy aki valóban rászorul, az biztosan kapjon támogatást. A tapasztalatok mutatják majd meg, hogy ezek a támogatási formák mely mértékben segítenek a rászorultakon, és ha szükséges, időközben módosítani kell rajtuk.

A lakhatási és a gyógyszertámogatások valamint a szociális ösztöndíjak odaítélése korábban a polgármester hatáskörébe tartozott. A képviselőtestület egyetértésével, a most elfogadott rendelet alapján, a továbbiakban az egészségügyi, foglalkoztatási és szociális bizottság dönt ezekről a támogatási formákról, megismerve, közelebb kerülve a támogatásért folyamodókhoz.

– Óriási összeg esett ki a szociális támogatásokból, amire nincs gyógyír. Súlyos a helyzet, elkeseredettek az emberek, félelemmel és rettegéssel néznek az elkövetkező időszak elé – fogalmazott Vass Éva, aki képviselői munkája mellett a Magyar Máltai Szeretetszolgálat helyi csoportjának vezetője. Valamilyen szinten mégis biztatónak nevezte, hogy Martfűn hatféle települési szociális támogatás elérhető. Ő is fontosnak tartja az egyedi, személyes foglalkozást mindenkivel és a segélyezési gyakorlat rendszeres felülvizsgálatát. Ahogyan fogalmazott, ezt a területet nagyon szem előtt kell tartani.

– Most egy szűk, de működtethető szociális rendeletet alkottunk meg, amit fél év múlva ismét át kell tekinteni – erősítette meg Gonda Istvánné. – Az önkormányzat szociális irodájának, a családsegítő szolgálatnak és a képviselőknek is együtt kell működnie, hogy tényleg elérjék azok az emberek a támogatást, akiknek erre szükségük van.

Van az az összeghatár, amit már nem lehet beosztani, ott lép be az önkormányzat és a hozzá tartozó intézmény szerepe, hogy a családok, a gyerekek létfenntartása, fejlődése ne kerüljön veszélybe – fogalmazta meg városunk alpolgármestere a települési támogatások legfontosabb célját.

A képviselőtestület döntése alapján, a szociális segélyezés gyakorlati tapasztalatainak figyelembevételével, szükség szerint, de legkésőbb szeptember végéig a most elfogadott, települési támogatásokra vonatkozó önkormányzati rendelet felülvizsgálatára is sor kerül.

Herbály Jánosné

Minden jog fenntartva © 2011-2021 Martfű Város