Ugrás a fő tartalomhoz Ugrás az elérhetőséghez

Az önkormányzat idei költségvetésének egynegyedét beruházásokra fordítják – Városüzemeltetési Kft. javuló mutatókkal

Első fordulóban január 28-án tárgyalta a Martfű Város Önkormányzata valamint a Martfűi Városfejlesztési Nonprofit Kft. 2016. évi költségvetésének megállapítására vonatkozó javaslatot a képviselő-testület. Az idei pénzügyi terv véglegesítéséről második körben a február végi, soron következő ülésükön döntenek a képviselők, így biztosítva számukra a költségvetés alapos átgondolásának lehetőségét.

 

Az intézményi pénzügyi terveket a januárban megtartott költségvetési egyeztető tárgyalások során véglegesítették.

Az önkormányzat 2016 januárjától jelentős belső átalakításon ment keresztül. Ettől az időponttól az önkormányzat feladatainak egy részét a Martfűi Városfejlesztési Nonprofit Kft. látja el, amely létszám átcsoportosítással is járt.

A szociális területen változás, hogy a Gyermekjóléti és Szociális Szolgáltató Központ feladatai közül a szociális étkeztetés, a házi segítségnyújtás, az időskorúak nappali intézményi ellátása feladatokat a Szolnoki Többcélú Kistérségi Társulás végzi. A szociális étkeztetéshez az ebédet továbbra is az önkormányzat konyhája biztosítja, a kistérségen keresztül.

Az önkormányzat, a 2016. évre vonatkozó pénzügyi terve alapján, a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak normatív állami támogatásaként 8,3 millió forintra számíthat. A támogatás összege, a kötelező beszámítás alapján, az önkormányzat éves iparűzési adó bevételének több mint egynegyedével, összesen 140 millió forinttal csökken.

A köznevelési (óvoda) feladatainak támogatására 96,6 millió Ft illeti meg az önkormányzatot.

A szociális és gyermekjóléti feladatok támogatására (család- és gyermekjóléti feladatok, bölcsődei ellátás, gyermekétkeztetés, szünidei étkeztetés), a település adóerő képessége, a helyi adó beszámítása figyelembevételével, 46,9 millió forintra számíthat településünk.

A helyi adókból származó bevételek az iparűzési adóból, idegenforgalmi adóból, építményadóból, telekadóból, valamint gépjárműadóból származnak. 2015-ben a legnagyobb építményadót fizető vállalkozás adómódosítást nyújtott be, ennek következményeként 96 millió forint adó visszafizetés keletkezett a 2010-2015. közötti időszakra. A vállalkozás adómódosításával az építményadó tervezett bevétele ebben az évben 27 millió forinttal csökken.

A tervezett iparűzési adó bevétel 475 millió forint. Ez az összeg az előző évhez képest növekedést mutat, de tényleges teljesülése csak a májusi bevallások után állapítható meg. A helyi adó ciklikussága miatt az önkormányzat minden évben tartalékot képez.

Az önkormányzat bevételi előirányzatai az intézmények által kimunkált tervszámokon alapulnak. Igyekeztek az intézményeknél minden számításba jöhető forrást feltárni és a gazdálkodás egyszerűsítését megtenni. Működési bevételként 81 millió forinttal számol az idei büdzsé.

Az önkormányzat a 2016. évi pénzügyi tervében ingatlan értékesítést nem tervez, a bérbeadást részesíti előnyben.

A 2015. évi szabad pénzmaradvány várható összege 412 millió forint, ami az idei felhalmozási kiadások (beruházások) fedezetére, a költségvetési egyensúly megteremtésére szolgál.

Az önkormányzat 2016-ban 1.301.889 ezer forint bevétellel és kiadással számol.

Az önkormányzat és intézményei kiadásainak nagy részét az intézmények működéséhez szükséges bér és járulékai teszik ki továbbra is, melynek összege 409 millió Ft. Az átszervezések miatt az önkormányzat létszáma 29 fővel csökkent.

A működéshez szükséges feladatokhoz a pénzeszköz takarékosan, de minden területen biztosított. A rendszeres beszállítókat versenyeztetik, a legkedvezőbb ajánlatokat adó vállalkozókkal kötve szerződést.

A martfűi önkormányzat létszámkerete az intézményi részletezés szerint 96 fő.

A közfoglalkoztatottak létszámát a költségvetésben 137 főre tervezik. A közfoglalkoztatást kiemelten fontos feladatnak tartja az önkormányzat, biztosítva az ahhoz szükséges önrészt.

Az önkormányzat költségvetési kiadásai között részletesen szerepelnek a szociális ellátásokról alkotott helyi rendeletben foglaltak szerinti ellátási formák várható szükségletei, 22.150 ezer forint összegben.

A képviselő-testület az önkormányzati intézmények költségvetési támogatását 444 millió forintban tervezi meghatározni. Az intézmények önkormányzati finanszírozás igénye csökken az előző évhez képest, melynek oka, hogy a szociális feladatok egy része a kistérséghez került, valamint a Településellátó Csoport önkormányzati feladatait a Városfejlesztési Kft-be integrálták. A karbantartási feladatokat is a kft látja el intézményi szinten.

A működési célú támogatási összegeket a tavalyi szinten tervezik. A sport támogatás felosztását a költségvetés második fordulójának tárgyalásakor határozzák meg. Az átadott pénzek között a Tiszaföldvári Önkormányzati Tűzoltó Parancsnokság támogatása is szerepel. Az előre nem látható feladatok elvégzésére általános tartalék meghatározására került sor.

Az önkormányzati szinten felhalmozási kiadásként javasolt 325,8 millió forint előirányzat egy része közvetlenül az intézmények költségvetési kiadásai között jelenik meg. Az előző évekhez képest hatalmas összegbe az adóssággal nem rendelkező önkormányzatok támogatását is betervezték, a képviselő-testület által korábban meghatározott feladatokra, 181 millió forint értékben.

A költségvetés tervezetet jónak, szakmailag megalapozottnak, előkészítettnek értékelte a Pénzügyi, Ügyrendi és Városfejlesztési Bizottság. – Vannak negatív tendenciák és pozitív fejlemények is, amelyekkel úgy tűnik, hogy tartható lesz a pénzügyi terv – fogalmazott a testületi ülésen dr. Urbán-Szabó Béla, a bizottság vezetője.

– Az állam számos önkormányzati feladatot alulfinanszíroz, ami évről évre fokozódik – emlékeztetett dr. Despotov Svetozar. A Szociális, Foglalkoztatási és Egészségügyi Bizottság elfogadásra javasolta az éves pénzügyi tervet, azzal a kitétellel, hogy a pénzügyi bizottság vizsgálja felül a külső szakértők megbízásának jelenlegi gyakorlatát.

– Az, hogy a növényolajgyár az idén és a következő években, adó visszatérítésként, nem fizet építményadót, nem jelent rendkívüli helyzetet – erősítette meg dr. Papp Antal. A helyi iparűzési adót az elmúlt évi szinten tervezte az önkormányzat, az esetleges eltérések költségvetési szinten kezelhetőek. A polgármester is megerősítette, hogy az állami feladatfinanszírozás több területen – közvilágítás fenntartása, egyéb önkormányzati feladatok, szociális és gyermekjóléti feladatok – jelentősen visszaesett, csökkentve az önkormányzat bevételeit. Emelkedett az ingyenesen étkező gyermekek száma, aminek az állami finanszírozási oldala szintén nem teljes.

Mindemellett a városvezető jónak ítéli az idei pénzügyi tervet, remélve, hogy jól tudja az önkormányzat teljesíteni, és nem lesz semmi olyan váratlan feladat, amire többletköltséget kell szánni.

– A költségvetés nagyságrendjét tekintve méltányos a civil szervezetek támogatására szánt összeg. A támogatás emelésével kapcsolatban azonban érthető a hiányérzet, hiszen számos kiváló szervezet működik a városban – utalt az erre vonatkozó észrevételekre Rágyanszky István. Az Oktatási, Művelődési, Sport, Civil- és Egyházi Kapcsolatok Bizottságának vezetője szerint érdemes volna a támogatási rendszert átgondolni, különösen a képviselői támogatási keret elosztására vonatkozóan.

Az önkormányzati képviselő elismeréssel szólt az adósságkonszolidációs keretből megvalósuló várható beruházásokról. Emellett a járdaépítés, -javítás folytatásának fontosságára is felhívta a figyelmet.

A civilszervezetek évek óta változatlan támogatási összegének emelését dr. Urbán-Szabó Béla is javasolta, akár más területtől támogatást átcsoportosítva.

Dr. Despotov Svetozar az Egészségház környékének forgalomszabályozását szorgalmazta. Azt is szeretné, ha az önkormányzat jelzőtáblákkal segítené a város fő útjain való eligazodást.

– Fontos a pénzügyi tendenciák figyelemmel kísérése, hogy az a belső szerkezeti átalakulás, ami az önkormányzat életében történt, hogyan mutatkozik meg az eredményekben, a számokban – hangsúlyozta Vass Éva. A pénzügyi bizottság tagja arra is felhívta a figyelmet, hogy 2014-ről 2015-re csökkent, most pedig emelkedett a pénzügyi terv főösszege, még a 181 milliós beruházási támogatástól eltekintve is. A költségvetés 25%-át pedig fejlesztésre, az elmaradt beruházásokra tudja fordítani az önkormányzat.

A foglalkoztatás nyomon követésére is felhívta a figyelmet, mert a munkanélküliség továbbra is súlyos gond. A közcélú foglalkoztatottak a költségvetésben tervezett száma azonban bíztató lehet ezen a téren. Vass Éva is emelne a civilszervezetek támogatásán, de, ahogyan fogalmazott, csak okos felhasználással, olyan célokkal, amelyek a városban élők szélesebb rétegét érintik.

* * *

A Martfűi Városfejlesztési Nonprofit Kft. 2016. évi költségvetését is alkalmasnak találta a második körben való tárgyalásra a képviselő-testület. A kft. éves bevételi és kiadási főösszegét 189,9 millió forintban határozták meg. Az Ingatlangazdálkodási Ágazat 40,1 millió, a Hulladékgazdálkodási Ágazat 88 millió, a TESZ csoport az önkormányzati kft-be integrálásával létrejött Városüzemeltetési Ágazat pedig 61,8 millió forintos költségvetésből gazdálkodhat ebben az évben.

Az előterjesztés alapján az önkormányzati kft. ingatlan ágazata az idei évet úgy kezdi, hogy saját bevételeivel tudja fedezni a működését. Ez a 2015. január 1-től megemelt bérleti díjak miatt megnövekedett bevételeinek, a hasznosításra átvett ingatlanok illetve vendégszobák egyre jobb kihasználtságának köszönhető. A Városfejlesztési Kft. ebben az évben is kiemelt figyelmet fordít a kintlévőség visszaszorítására, a meglévő hátralékok behajtására.

A kft. ebben az évben megkezdheti a vagyonkezelésbe átvett ingatlanok felújítását, karbantartását, egyeztetve az önkormányzattal, az esetleges pályázati lehetőségek figyelembe vételével.

Martfű hulladékgazdálkodási közszolgáltatójának az elkülönített hulladékgyűjtési rendszert úgy kellett kialakítania, hogy legalább a települési papír-, üveg-, műanyag-, fém- és zöldhulladék elkülönített gyűjtése, továbbá a házhoz menő gyűjtés biztosított legyen. A kintlévőségek befizetésére irányuló intézkedések ezen a területen is kiemelt szerepet kapnak.

A kft. a zöldterületek és közterületek fenntartását és a városüzemeltetési feladatokat ellátó ágazata működéséhez szükséges forrást az önkormányzat biztosítja, a Városüzemeltetési Ágazat 2016-ban még nem számol bevétellel.

A Pénzügyi, Ügyrendi és Városfejlesztési Bizottság elfogadta a kft. költségvetésére vonatkozó határozatijavaslat-tervezetet. – A bizottság negyedévente vizsgálni fogja, hogy a társaság gépjármű üzemeltetési költségei hogyan alakulnak – utalt a kft. vezető és cége közötti átfedésre dr. Urbán-Szabó Béla bizottságvezető.

– Az önkormányzati kft. éves költségvetése, a városüzemeltetési feladatok átvételét követően magas, közel 190 millió forint. A hulladékgazdálkodás terén a bevételből a kiadások teljesíthetőek. Az ingatlanfenntartásnál kisebb felújításokra is jut. Remélhetőleg a fizetési morál is javulni fog – fogalmazott a napirend zárásaként dr. Papp Antal polgármester, hozzátéve, hogy az eddigi képviselő-testületi intézkedések jó hatással voltak a Városüzemeltetési Kft. működésére.

Herbály Jánosné

Minden jog fenntartva © 2011-2021 Martfű Város