Ugrás a fő tartalomhoz Ugrás az elérhetőséghez

A jó gazdálkodás biztosítja a problémamentes működést – Televíziós összefoglaló a képviselő-testületi ülésről

Az önkormányzat 2016. évi I. félévi pénzügyi helyzetéről is tájékozódott a képviselő-testület a 2016. szeptember 29-i ülésén. A pénzügyi beszámoló alapján az önkormányzat fegyelmezett gazdálkodást folytatott, időarányosan mind a bevételi, mind kiadási oldal megfelelő szinten teljesült.

A 2016. évi költségvetés bevételi és kiadási főösszegét 1.301.889 ezer Ft-ban határozta meg a testület. Az első félév során az éves előirányzat 1.445.702 ezer Ft-ra módosult. A költségvetés első félévi teljesítése: 1.016.278 ezer Ft bevétellel és 549.089 ezer Ft kiadással zárult. Az előző évi maradvány összege 501.287 ezer Ft. E bevétel nélkül az önkormányzat tényleges első félévi bevétele 514.991 ezer Ft.

A helyi adókból- származó bevétel az első félévben 320.367 ezer Ft volt (éves előirányzat 54,27%-a). A működési bevételek jelentősen meghaladták a tervezettet (63,39%). A térítési díjakból is többletbevétel keletkezett (58,31%). Az önkormányzat továbbra sem rendelkezik hitelállománnyal.

Az éves költségvetés első féléves bevételeinek időarányos teljesítése az előző évi pénzmaradvánnyal 70,30%, maradvány nélkül 54,53%.

Az önkormányzat a 2016. évi költségvetésének megfelelően biztosította az intézmények gazdálkodását. A feladatok pénzügyi szempontból teljesültek, időarányos eltolódás a felhalmozási kiadások, elsősorban a beruházások között tapasztalható. Ezen kiadások jelentős része a II. félévben várható.

Az önkormányzati kiadások teljesítése félévkor 37,98%. Az I. félévben a működési kiadások 44,82%-ban, a felhalmozási kiadások 22,93%-ban teljesültek.

A személyi juttatások az önkormányzat legnagyobb kiadásai, amelyek a fegyelmezett gazdálkodásnak köszönhetően, szintén kedvezően alakultak (49,96%).

A dologi kiadások ugyancsak a tervezett szint alatt maradtak (47,53%). Minden intézmény takarékosan gazdálkodik, az időarányos előirányzatokon belül.

Az ellátottak pénzbeli juttatása jelentősen átalakult, saját forrásból finanszírozza az önkormányzat ezt a feladatot. A lakosság az első hónapok után „elfogadta” az új támogatási, segélyezési rendszert, és szinte csak a ténylegesen rászorultak jelentkeznek támogatásért. Teljesítése 35,86%.

Az önkormányzat első félévi gazdálkodását a Pénzügyi, Ügyrendi és Városfejlesztési Bizottság is jónak tartja – ismertette a bizottság álláspontját Vass Éva. – Mint tudjuk, a 2016-os év kimagasló az elmúlt évekhez viszonyítva, majd 1,5 milliárd a költségvetés főösszege. Örömmel és nagy megnyugvással állapította meg a bizottság, hogy szakszerűen gazdálkodott az önkormányzat ezzel az összeggel.

– Az összesítésből látszik, hogy az önkormányzat gazdálkodása fegyelmezetten folyik. Maguk a számok jól mutatják, hogy a gazdálkodás a helyén van és jól alakul. Bízom benne, hogy ez a második félévben is így lesz. Szépül a városunk, és az emberek érzik, érezniük kell, hogy értük dolgozunk – hallhattuk dr. Papp Antal összegzésében.

 Városunk polgármestere a folyamatban lévő beruházásokról is beszámolt a testületi ülésen.

– A mai naptól a Kérész utcában elkezdték a munkálatokat, először a széleket újra rakják, majd a marás is megtörténik, amit gyors visszaaszfaltozás követ. Ugyanez vonatkozik a Május1 útra is. A Szolnoki úton parkolók kialakítása és a járda kiépítése is következik, az időjárás függvényében. A Kertes ABC körül ugyancsak zajlik a térrendezés. Itt három kisebb telket megvásárol az önkormányzat, parkosítjuk a területet, egy kis teret alakítunk ki, rendbe tesszük a buszmegálló környékét, táblákat helyezünk ki. Ténylegesen az a rész akkor lesz befejezve, ha a Rákóczi úton a kerékpárutat felújítjuk, de ez már áthúzódik jövőre. Arra az óvárosi részre jó ideje nem volt költve, rendezni kell azt a környezetet is.

A Martfűi Városfejlesztési Nonprofit Kft. is beszámolt a 2016. évi pénzügyi tervének időarányos teljesítéséről. A kft. első féléves gazdálkodása 147.099 ezer forint bevétellel és 149.987 ezer forint kiadással zárult.

A kft. ingatlan ágazata a 2016-os évet úgy tudta megkezdeni, hogy szállítói tartozása nem volt, saját bevételeivel fedezi működését, köszönhetően a megemelt bérleti díjaknak, valamint a hasznosításra átvett ingatlanok, illetve a vendégszobák egyre jobb kihasználtságának. Az idei, újabb bérleti díj emelés eredményeként az ingatlan ágazat pénzügyi helyzete tovább javult az első félévben.

A kft. hulladékgazdálkodási ágazatával kötött közszolgáltatói szerződést ez év júliusától felmondta a polgármesteri hivatal. 2016. március 31. után a kft. a közszolgáltatásról számlát már nem bocsájthatott ki. Ezt központi számlázásnak kellett volna kiváltania, az így befolyt összeget a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. utalta volna át a szolgáltatónak. Ez nem történt meg, így a kft. három hónapig bevétel nélkül szolgáltatott, működőképessége kérdésessé vált.

A társaság városüzemeltetési ágazatának munkája rendkívül szerteágazó. A minél hatékonyabb munkavégzés érdekében a különböző területeken az önkormányzati intézményvezetőkkel együttműködve igyekeznek ellátni a feladataikat. A beszámoló szerint a még hatékonyabb munkavégzéshez szükséges a géppark fokozatos felújítása, cseréje.

– Az önkormányzati kft-nél a körülményekhez képest szigorú gazdálkodás folyt – erősítette meg a testületi ülésen Vass Éva. – A megváltozott és nehezebb körülmények között is igyekeztek jól teljesíteni, a kintlévőségek növekedése azonban továbbra is komoly probléma. A tevékenység bővítése a cél, amivel a kft. eredményei is tovább javulnának.

– A kft. ingatlangazdálkodási ágazatának korábban komoly veszteségei voltak, most pozitívabbak a számok. Valóban lakásgazdálkodás folyik, elvégzik az alapvető felújítási munkákat, és ezt dokumentálva adják át az ingatlant a bérlőknek. Ez egy fenntarthatóbb formája a lakásgazdálkodásnak – hangsúlyozta dr. Papp Antal.

A kft. városüzemeltetési ágazata, a karbantartás mellett, jelentős szerepet vállal a beruházásokban is. Egyre többrétegű a társaság tevékenysége, ami együtt jár a feladataik növekedésével. Jó az irány, év végére meglátjuk, hogy mire jutunk – mondta a polgármester, hozzátéve, hogy a hátralékok és a kintlévőségek behajtását, a felszólítások kiküldését jogász bevonásával végzik.

Veres Gábor egy, a kft. a lakossági szolgáltatásokba való bekapcsolódására irányuló kérdésre adott válaszából megtudtuk, hogy – bár minden bevételt meg kell ragadni – egyelőre annyi az önkormányzati feladat, hogy inkább azokra és a beruházásokra koncentrál a városüzemeltetési teendőket ellátó kft.

Herbály Jánosné

A képviselő-testületi ülés kiemelt témáiról televíziós összefoglaló készült:

Minden jog fenntartva © 2011-2021 Martfű Város