Lakásszövetkezeti csatlakozás csak az összes lakástulajdonos hozzájárulásával

A martfűi társasházak közül egyre többen fordulnak a Tyereskova Lakásépítő és -Fenntartó Szövetkezethez azzal a kéréssel, hogy szeretnének belépni a lakásszövetkezetbe.



– Ennek általában két oka van. Az egyik ilyen ok, hogy a társasház nem működik megfelelően, nincs olyan közös képviseletet ellátó személy, aki összefogná a lakóközösség dolgait. Ugyanakkor vannak olyan lakóépületek is, ahol eddig rendben mentek a dolgok, ám a közös képviselő a 2021. január 1-vel életbe lépő társasházi törvény módosítással, és nyugodtan kijelenthető, hogy szigorítással járó változásokat követően nem kívánja tovább ellátni ezt a feladatot – tudtuk meg Farkas Rolandtól, a lakásszövetkezet elnökétől.

– A törvénymódosítást követően a társasházak közös képviselőinek várhatóan regisztráltatni kell magukat, rákerülnek az épület tulajdoni lapjára, közüzemi ügyekben őket keresik meg a szolgáltatók, és a korábbinál nagyobb anyagi felelősség terheli majd őket. Éves beszámolót is készíteniük kell a területileg illetékes földhivatal számára.

Várható a lakásszövetkezeti törvény módosítása is, a társasházi működés tervezett szigorításával, ami szintén a demokratikusabb lakásszövetkezeti formát erősíti.

Jelenleg is több társasház belépése van folyamatban, sőt van, akinek már sikerült is csatlakoznia hozzánk. Ugyanakkor tény, hogy a belépés nem megy egyik pillanatról a másikra, ráadásul igen sok költséggel is jár, melyek tőlünk teljesen függetlenek. Ilyen a belépési okirat készítésének díja, a cégeljárással kapcsolatos ügyvédi díjak, az ingatlan nyilvántartásba vétellel és szolgáltatással kapcsolatos díjak, az összes tulajdoni lap másolatának költsége, a cégeljárási illeték és közzétételi díj összege, valamint a szintenkénti vázlatrajz készítésének ára. Ezeket nem is a lakásszövetkezet felé kell fizetni, hanem az illetékes hivatalok részére!

A csatlakozás legfontosabb részét azonban nem az anyagiak teszik ki, hanem az, hogy a belépni szándékozó épület valamennyi lakásának összes tulajdonosa írásban járuljon hozzá a belépéshez! Ha ez nincs meg, a lakásszövetkezetnek nincs lehetősége felvenni tagjai közé a belépni szándékozókat.

A Tyereskova Lakásszövetkezet idén ünnepli fennállásának 55. évfordulóját. Megtisztelő számunkra, hogy több martfűi társasház biztosabbnak látja jövőjét a mi kereteink között, mint jelenlegi formájában. Tapasztalatunk szerint, ahol komolyan gondolják a belépést, ott az sikerülni is fog! – hangsúlyozta Farkas Roland.

Martfű egyetlen lakásszövetkezete jelenleg 36 lakóépületet, 734 lakást, a település többlakásos épületeinek közel kétharmadát kezeli. A lakásszövetkezet működését két karbantartó és egy adminisztrátor - pénztáros segíti, egy 1987-ben átadott, igencsak felújításra szoruló irodában.

Ez a lakásszövetkezet országos viszonylatban is stabilan, jól működik. Az épületeink azonban nagyon elöregedtek, sokat kellene rájuk költeni – figyelmeztet a lakásszövetkezeti elnök. – Országosan is az egyik legalacsonyabb közösköltségekkel dolgozunk. Egy átlagos, kétszobás lakásnak négyezer forint körüli a közösköltsége, amiben benne van a felújítás és az üzemeltetés is.

A társasházakat érintő, kedvező önkormányzati és a pénzintézeti hitelkonstrukciókra is igaz, hogy ha csak egy lakónak is van meglévő jelzáloghitele, és ez szinte minden épületünkre jellemző, újabbat nem enged a bank. Nem akarjuk a lakóinkat ellehetetleníteni, ezért az igazgatóság döntése alapján, mindaddig, amíg ilyen konstrukciók vannak, ezeket nem tudjuk igénybe venni.

Nagy érvágás volt a lakástakarékszámlák megszűnése, mert az évi 30%-os állami támogatással voltak épületek, amelyek akár egymillió forintot is be tudtak vonni a beruházásukba. Általában a nagyobb felújításokat lakástakarékpénztárból végeztük.

Egy-egy társasház esetében a tetőszigetelés viszonylag alacsony összegből megoldható, az elektromos hálózat cseréje azonban horribilis összegbe kerül. A nyílászárócserékkel, az épületek bejárati ajtajának cseréjével viszont jól állunk.

A lakásszövetkezetnél nem keverednek a dolgok, minden külön helyrajzi számú épületnek saját üzemeltetési, felújítási számlája van, saját befizetéseikből valósulnak meg az épületre vonatkozó beruházások, felújítások.

Személy szerint én minden felújítást pártolok. Az épületeinkben sok idős ember él, ők rakták össze, ők fizették a közösköltségből erre fordítható összeget, hadd élvezzék a felújítások eredményeit!

Az a lakóközösség, működjön akár lakásszövetkezeti keretekben, akár önállóan, ahol összetartanak, tudnak dönteni, közös célokat megfogalmazni, az jobban halad – hangsúlyozta Farkas Roland, hozzátéve: vannak olyan épületeik, ahol a lakók maguk döntöttek magasabb közösköltség fizetéséről, és meg lehet nézni, hogy hol tartanak az épületek felújításában, szigetelésében!

Herbályné Kalmár Irén

2020-09-21 16:10