Ugrás a fő tartalomhoz Ugrás az elérhetőséghez

„Ha ezekre a nehézségekre készülünk, ezeket folyamatosan figyeljük, akkor továbbra is jelentős lépésekkel, látványosan fejlődhet a város!

Költségvetés-tárgyalás I. forduló - Első alkalommal a január 26-i ülésén tárgyalta az önkormányzat 2023. évi költségvetésének megállapítására vonatkozó javaslatot Martfű Város Önkormányzatának Képviselő-testülete, alkalmasnak találva a pénzügyi tervet arra, hogy a II. fordulóban újra napirendre tűzze és elfogadja.

Arról is döntött a testület, hogy az idei költségvetés elfogadásáig biztosítja a személyi kiadások között a minimálbér, a garantált bérminimum, a jogszabályok által előírt béremelések és pótlékok, valamint a közfoglalkoztatottak megemelt bérének fedezetét.

A képviselő-testület szükségesnek tartja, hogy a költségvetés következő fordulójának tárgyalására a Polgármesteri Hivatal dolgozzon ki javaslatokat a bevétel emelésére, a kiadások csökkentésére valamint az önkormányzati intézmények foglalkoztatottai béremelésének lehetőségére.

Az Államháztartási Törvény rendelkezése szerint az önkormányzati költségvetési rendeletet 2023. február 15-ig kell a képviselő-testület elé terjeszteni. A költségvetés véleményezését és elfogadását két fordulóra tervezik, így biztosítva a testület számára a pénzügyi terv alapos átgondolásának lehetőségét.

A 2023. évi pénzügyi tervre vonatkozó előterjesztés alapján az önkormányzat helyi adókból származó bevételeit iparűzési adóból, idegenforgalmi adóból és építményadóból tervezik.

Az építményadó mértéke nem változik. Adóemeléssel sem a lakosságot, sem a vállalkozókat nem terhelné az önkormányzat az idei évben. Egy nagyobb ipari terület után azonban nem fizet a vállalkozó építményadót, amit jogi úton igyekszik érvényesíteni az önkormányzat.

Az iparűzési adó bevétel óvatos tervezéssel 700 millió Ft összegben várható, a tényleges bevétel a májusi bevallások után állapítható meg. A helyi adó ciklikussága, az esetleges iparűzési adó összegének csökkenése miatt az önkormányzat az idei évben is tartalékot képez.

A 2022. évi pénzmaradvány várható összege 1.630 millió forint, ami a 2023. évi felhalmozási kiadások fedezetére, a költségvetési egyensúly megteremtésére szolgál. A maradvány összege tartalmazza az előző években elnyert pályázati pénzek fel nem használt bevételeit is.

Az önkormányzat 2023. évi költségvetési elgondolásai valamint az intézmények részére megküldött tervezési útmutató alapján egységes szempontok szerint készültek el a költségvetés-tervezetek. Az első fordulóra minden intézménynél áttekintették a személyi kiadásokat, a felhalmozási, dologi és karbantartási igények egyeztetését a második forduló előtt végzik el.

AZ ÖNKORMÁNYZATI KIADÁSOK JELENTŐS RÉSZÉT AZ INTÉZMÉNYEK MŰKÖDÉSÉHEZ SZÜKSÉGES, EMELKEDŐ ÖSSZEGŰ BÉR ÉS JÁRULÉKAI TESZIK KI.

A bérnövekmény-változás egyik oka a minimálbér és a garantált bérminimum összegének emelkedése, illetve a Játékvár Óvoda és Bölcsőde kötelező bérpótlék emelése. Az önkormányzatnál 61 fő érintett kisebb nagyobb összegekkel a minimálbérre kiegészítéssel.

A dologi kiadások 2023. évi tervezésénél az előző évi tényszámokat kevésbé lehet figyelembe venni. A hatalmas inflációs hatások miatt szinte csak félévig tudják tervezni a beszerzési árakat. A többi időszakra a kormány által előrevetített inflációs hatás csökkenéssel számolnak.

Az energiaárváltozást a tervezési utasításban négyszeres díjakkal vették figyelembe, bízva abban, hogy a tervezett összegek elegendőek lesznek az éves rezsiszámlák kifizetéséhez.

A működéshez szükséges feladatokhoz a pénzeszközök takarékosan, de biztosítottak.

A martfűi önkormányzat létszámkerete az intézményi részletezés szerint összesen 123 fő, a közfoglalkoztatottak létszámát 25 főre tervezik.

A települési támogatásokról alkotott helyi rendeletben foglalt ellátási formák várható szükségleteire tervezett összeg 30.3 millió forint.

Az önkormányzati támogatások közül a sportszervezetek támogatása továbbra is 10 millió forint, mint ahogyan a civil szerveztek 2.1 millió forintos és az egyéb nonprofit szervezetek 1.35 millió forintos támogatása sem emelkedik a tervezet szerint.

A Tiszaföldvári Önkormányzati Tűzoltó Parancsnokság 2023. évi egyesületi tagdíját valamint a Szolnoki Többcélú Kistérségi Társulás és a Tiszazugi Önkormányzatok Társulás működéséhez való hozzájárulás összegét is biztosítja a költségvetés.

Általános tartalékként 149 millió forint szerepel a pénzügyi tervben, az előre nem látható kiadások fedezetére.

Az önkormányzati szinten felhalmozási kiadásként beruházásokra javasolt 1.404 millió forint előirányzat egy része közvetlenül megjelenik az intézmények költségvetési kiadásai között, amely összeg 22.2 millió forint felhalmozási célú céltartalékot is tartalmaz. A felhalmozási kiadás az előző évhez képest 465.4 millió forinttal növekedett, amely részben a 2022. évben utalt pályázati összegek (459.5 millió forint) eredménye.

A költségvetési bevételek és kiadások tervezett összege a 2023. évi pénzügyi tervben 3.3 milliárd forint.

A pénzügyi terv tárgyalása most különösen nehéz feladatot ró a Pénzügyi, Ügyrendi és Városfejlesztési Bizottságra, amelynek vezetője Vass Éva, tagjai Szekeres Mónika Gizella és Turnyánszkiné Enyedi Andrea, nem önkormányzati képviselő tagjai pedig Dénes Zoltán és Kurenkov Vlagyimir Nyikolajevicsné.

– A 2023. évi költségvetési javaslat megtárgyalása során mély, részletes, minden területre kiterjedő elemzést, véleménynyilvánítást, beszélgetést folytattunk, amelyről kötelezően írásos feljegyzés készült – mondta el Vass Éva. A pénzügyi bizottság vezetője a bizottsági ülésen elhangzottakból szóban is fontos megállapításokat tett: – A 2023. évi pénzügyi terv javaslat is rendkívül szakszerű, komoly szakmai munka előzte meg. A mellékletekben lévő adatok egyöntetűen alátámasztják minden egyes sor jogosságát. Pontosítva lettek a számba vehető források, a kiadások terén pedig az intézményekkel egyeztetések folynak, és takarékos, szigorú gazdálkodás jelenik meg a költségvetésben.

A szakbizottság megerősítette, hogy rendkívül megnehezített körülmények között kell most költségvetést alkotni, hiszen

AZ ÖNKORMÁNYZATOK NAGYON NEHÉZ HELYZETBE KERÜLTEK.

Óriási rezsiköltség-emelkedés történt a múlt évben, de Martfű önkormányzata a jó gazdálkodás és a viszonylag jó adóerőképessége miatt sajnálatos módon nem kap rezsitámogatást. A rezsi összege tekintetében négyszeres költségre számíthatunk, ugyanakkor a múlt év utolsó három hónap számlái nem érkeztek meg.

Nehezíti a helyzetet, hogy az elvonások rendkívüli mértékben növekedtek az önkormányzatoknál (Martfűn 310 millió Ft), és sajnos az elvonásokból a mi városunknak sem nagyon jut vissza semmi. Emellett kiemelten magas inflációs környezettel kell számolni, a szolgáltatások és az anyagköltségek is nagymértékben emelkednek. Az önkormányzati intézmények finanszírozását is meg kell emelni (130 millió Ft-tal).

Ettől elvonatkoztatva a költségvetés főösszege igen magas (3.3 milliárd Ft), ami pár év alatt több mint 50%-os emelkedést jelent. A költségvetésben 1.4 milliárd forint az, amiből fejlesztéseket, beruházásokat, felújításokat valósíthat meg az önkormányzat.

Az elmúlt évek nagyon szakszerű pénzügyi gazdálkodást mutatnak, a nehézségek ellenére van lehetőség a város további fejlődésére.

Sajnálatos módon a működési bevételek és kiadások mérlege 245 millió forint hiányt mutat, forráshiánnyal küszködik az önkormányzat. Állami támogatásokra nem számíthat Martfű sem, saját forrásainkat kell valamilyen szinten bővíteni, akár olyan eszközökkel is, amelyek népszerűtlenek, illetve a kiadások összegét is csökkenteni kell. Ellenkező esetben ez a folyamat hosszabb távon az önkormányzat elszegényedéséhez, ellehetetlenüléséhez vezethet.

Ugyanakkor a beruházások terén tervezett összeg szép reményekre ad okot, hiszen olyan előremutató beruházások is megvalósulhatnak, mint az új telkekkel kapcsolatos közművesítés, a villamos energia hálózat bővítése, belvíz elvezetés, kerékpárutak, óvoda felújítás, nyugdíjasház felújítás.

A legfontosabb téma, amihez több hozzászólás is volt: törekednünk kell arra valamilyen módon, hogy a dolgozók anyagi megbecsülése érdekében lépéseket tegyünk. A jelenlegi fizetések rendkívül alacsonyak, ennek a megoldására stratégiát kellene kidolgozni, hogy hosszútávon jó szakembergárda álljon rendelkezésre. Akár népszerűtlen döntések árán is, de a mostani minimálbéremelést követően biztosítani kell illetménybővítést a dolgozók részére.

A szakbizottság vezetője megköszönte a költségvetés összeállítását végző valamennyi szakember munkáját. – Ha változtatás történik is még a pénzügyi tervben,

OLYAN TARTALÉKAINK VANNAK JELENLEG, AMELYEK BIZTOSÍTJÁK AZ ÖNKORMÁNYZAT TOVÁBBI JÓ MŰKÖDÉSÉT ÉS A FEJLESZTÉSEKET IS – hangsúlyozta Vass Éva.

 

Döbbenet számára, ilyen káoszos és ilyen rossz paraméterekkel induló költségvetést még nem látott – fogalmazott a képviselő-testületi ülésen dr. Papp Antal polgármester. – Nem hogy nem kaptunk rezsitámogatást, jelenleg kevesebb feladatfinanszírozással számolhatunk, mint az előző évben. Az emelkedő bérek, energiaköltségek és más kiadások figyelembevételével

ILYEN TÁMOGATÁS MELLETT PÁR ÉV ALATT ELLEHETETLENÜL AZ ÖNKORMÁNYZATOK MŰKÖDÉSE!

– hangsúlyozta. – Mindig arra törekedtünk, hogy az intézményeket energetikailag felújítsuk, jelentősen, 15-15 millió forintra csökkentve a gáz- és villamosenergia-költségeinket. Az idei és a tavalyi energiakiadások között a várható különbség 144 millió forint. Az elvonások emelkednek, a költségek emelkednek, közben az önkormányzat bevétele nem nő.

A polgármester javasolta, hogy a pénzügyi terv következő tárgyalásáig dolgozzák ki, hogyan lehet a költségeket csökkenteni, illetve a bevételeket növelni, most még kisebb lépésekkel, akár a létszámgazdálkodáshoz is hozzányúlva.

– Jelenleg nincs olyan helyzet, hogy drasztikusan nagyot kelljen lépnünk, mert van tartalékunk, amihez hozzá tudunk nyúlni. Ez a szerencsénk. Épp ezért kell gondolkodnunk, hogy a jelenlegi forrásainkat minél jobban, mire költsük el, köztük olyan beruházásokra, korszerűsítésekre, amelyek a kiadásokat tovább csökkentik.

Ezzel ellentétes az a kormányzati döntés, hogy a meglévő napelem-rendszerek esetében megszűnik a szaldó elszámolás, illetve havi elszámolásra térnek át, télen pedig kevesebbet süt a nap.

A mi eddigi lépéseink pozitívak: építkezési lehetőséget biztosítunk a településen élőknek illetve az ideköltözőknek, új ipari területeket alakítottunk ki, ahol elkezdődnek az építkezések és új üzletek is épülnek. A fejlődési lehetőségek megvannak, megteszünk mindent, amit meg lehet tennünk.

A gazdálkodásunkra is figyelni kell folyamatosan. Mindig meg kell húzni egy kicsit a nadrágszíjat ilyenkor. Egy ilyen gazdasági helyzetben most lejtmenetben vagyunk, de bízom benne, hogy ez két-három évnél most sem tarthat tovább, és az önkormányzatokat is jobban támogatják majd valamilyen úton-módon – fogalmazott dr. Papp Antal a képviselő-testületi ülésen.

– Polgármester úron is látni, hogy ezeket a gondolatokat kimondani nem olyan egyszerű. Jó, hogy a Martfű Magazinban is megjelent, a lakosság széles köre láthatja, hogy milyen gondok is foglalkoztatják az önkormányzatot – mondta el Rágyanszky István alpolgármester. – Megoldás most szerintem is az alkalmazkodás, az olyan lépések, amelyeket menet közben látva a fejleményeket tudunk esetleg megtenni.

Az alkalmazkodást mutatja is, hogy a jelen helyzetet megelőző néhány esztendő előzményei, energetikai beruházásai mennyire hatékonyak és szerencsések voltak. Fontosak számunkra, hogy

ELNYERT PÁLYÁZATAINK, KOMOLY TARTALÉKAINK ÉS BERUHÁZÁSAINK VANNAK,

hogy a korábbi szinten megmaradhat a sport-, civil- és egyházi támogatások rendszere, hogy a lakosság gyarapodását támogató intézkedések között sikerült telkeket kialakítani és várjuk az ideköltözőket, hogy Martfű kulturális élete ilyen színvonalon megmaradjon. Briliáns az a folyamat, ami a művelődési központban a covid után nagyon szépen megmutatkozik. Örülök, hogy a gyógyhely címünk nem vált feleslegessé, és bízunk abban, hogy a szálloda új tulajdonosa folyamatosan tudja azt működtetni.

Rágyanszky István szerint is nagy veszélyt jelent a személyi juttatások emelésének jogos kívánsága minden területen, és ennek a kérdésnek a megválaszolatlansága. Az egészségügyi ellátásban mutatkozó zavarok is nagyon-nagyon feszítőek.

Turnyánszkiné Enyedi Andrea, a pénzügyi bizottság tagja húsz éve vesz részt az óvoda és bölcsőde költségvetésének elkészítésében.

– Pozitív személyiségnek tartom magam, de most ennél a költségvetés-tervezésnél, amikor a bizonytalanságok bizonytalansága és káoszok káosza van körülöttünk, nehéz volt a legszükségesebb dolgainkat betervezni, mikor tudjuk, hogy nincs annyi pénz ezek megvalósítására. Igyekeztünk minden kiadást a legszükségesebbre szűkíteni – mondta el, gyakorlati oldalról megközelítve az idei pénzügyi terv elkészítésének folyamatát. – A leglényegesebb tényleg az emberek élete. Csak úgy tudjuk ezeket az eredményeket elérni, ha olyan emberekkel vesszük magunkat körül, akik szeretnek itt dolgozni és anyagilag is megbecsülve érzik magukat. Azokat az embereket, akik áldozatos munkát végeznek, akár munkáltatói döntés alapján, de meg kell becsülni.

– Nehéz pályán, nehéz időkben jó győzni és sikereket hozni, és mi ilyen időkben és pályán vagyunk – reagált az elhangzottakra dr. Papp Antal. – Bízom abban, hogy az idei év is sikeres lesz, de jobb előre felkészülni a rosszra és a várható kellemetlenségekre, mint az, hogy beleessünk egy csapdába, amiből utána már nagyon nehezen vagy nem tudunk kijönni. Ha ezekre a nehézségekre készülünk, ezeket folyamatosan figyeljük, akkor továbbra is jelentős lépésekkel, látványosan fejlődhet a város!

Herbályné Kalmár Irén

Minden jog fenntartva © 2011-2021 Martfű Város