Új Tisza-híd a Szolnok-Szajol vasúti szakaszon

A vasútfejlesztésben egyedülálló technológiával, 36 óra alatt 3300 tonna acélszerkezet megmozgatásával került a helyére a felújítás alatt álló, Szolnok-Szajol vasúti szakasz új szolnoki Tisza-hídja. A 2014. október 5. és 11. között zajló művelet során a szakemberek másfél nap alatt, előbb kitolták helyéről a régi, 2300 tonnás hidat, majd betolták az új, 1000 tonnás mederhídelemet.



A 6,4 kilométer hosszú Szolnok-Szajol állomásköz az egyik legfrekventáltabb, legnagyobb forgalmú vasúti vonalszakasz hazánkban, naponta közel 200 szerelvény halad itt át. Ez a szakasz köti össze a tiszántúli területek nagy részét a fővárossal, és egyúttal a nemzetközi fuvarozás gerincvonala is.

A vasúti pálya felújítása után lehetővé válik a pályasebesség 160 km/h-ra történő emelése, a tengelyterhelés pedig 225 kN-ra lesz növelhető. A kivitelezés 2015 decemberében ér véget.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) megbízásából, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. beruházásában újulnak meg a szolnoki Tisza-híd öt ártéri nyílású és egy kétnyílású mederhídszerkezetei. A régi, kétvágányú mederhíd helyett két új, egyvágányú mederszerkezetből álló híd épül.

Az új megoldás lehetővé teszi, hogyha az egyik hídon, illetve a hídhoz csatlakozó pályaszakaszokon munkálatok folynak, a másikon zavartalanul közlekedhessenek a szerelvények. Az első hidat 2014. október 5. és 11. között tolták a helyére teljes vágányzár mellett. A második mederhidat várhatóan 2014. november végén tolják a helyére.

A Szolnok és Szajol közötti vasúti vonalszakaszon zajló több mint 20 milliárd forintos beruházással a kormány célja a biztonságos, európai színvonalú vasúti közlekedés megvalósítása. A fejlesztések nagyban hozzájárulnak Szolnok és a térség gazdaságának fejlődéséhez is.

A vonalszakasz az árvizek által jelentősen veszélyeztetett területen halad, ezért már a tervezés során kiemelten figyelembe vették az árvízvédelmi szempontokat. Szajolnál a pálya mindkét oldalán új árvízvédelmi földgátat építenek 450 méter hosszan. Az új, 40 méteres ártéri Tisza-híd segíti az árvizek biztonságosabb és gyorsabb lefolyását, így jelentős szerepet kap az árvízi védekezésben.

A Szolnok-Szajol vasúti vonalszakasz az Új Széchenyi Terv részeként, a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretében, uniós források felhasználásával valósul meg.

Forrás: NIF Zrt.

Herbály Jánosné

2014-10-28 14:56