Ugrás a fő tartalomhoz Ugrás az elérhetőséghez

Szavazás a zajrendelettel kapcsolatban

Két önkormányzati képviselő – a lakosságtól érkezett jelzések alapján – kezdeményezte a zajvédelem helyi szabályaira vonatkozó önkormányzati rendelet megalkotását.

Ahhoz, hogy a zajvédelem helyi lehetőségeivel a Tisztelt Lakosság tisztában legyen, szükséges a magasabb szintű jogszabályok ide vonatkozó rendelkezéseit áttekinteni.

A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény értelmében:

5:23. § [A dolog használatának általános magánjogi korlátja]

A tulajdonos a dolog használata során köteles tartózkodni minden olyan magatartástól, amellyel másokat, különösen a szomszédokat szükségtelenül zavarná, vagy amellyel jogaik gyakorlását veszélyeztetné.

A szabálysértésekről szóló 2012. évi II. tv. 195. §-a értelmében csendháborítás szabálysértést követ el aki lakott területen, az ottlévő épületben, vagy az ahhoz tartozó telken, tömegközlekedési eszközön, továbbá természeti és védett természeti területen indokolatlanul zajt okoz, amely alkalmas arra, hogy mások nyugalmát, illetve a természeti, vagy védett természeti értéket zavarja.

A környezet védelméről szóló 1995. évi LIII. tv. (a továbbiakban: Kvtv.) 36. §-a értelmében a környezeti elemek védelmére, továbbá a környezetet veszélyeztető hatások elleni védelemre vonatkozó átfogó szakterületi szabályokat külön törvények, a törvényi szabályozást nem igénylő részletes szabályokat – az e törvényben foglaltak alapulvételével – a Kormány kormányrendeletben állapítja meg, melyhez a Kvtv. 110. § (7) bekezdés 23. pontja a zaj és rezgés elleni védelem szabályainak megállapítására ad rendeletalkotási felhatalmazást.

A Kvtv. e felhatalmazása alapján az átfogó szakterületi szabályozást – a környezetvédelmi bírságok fajtáinak, mértékének és megállapításának módjával együtt – a környezeti zaj és rezgés elleni védelem egyes szabályairól szóló 284/2007. (X. 29.) Korm. rend. (a továbbiakban: Zr.) végezte el.

A Kvtv. 48. § (4) bekezdése alapján a települési önkormányzat képviselő-testületének hatáskörébe tartozik

(4) A települési önkormányzat képviselő-testületének hatáskörébe tartozik:

a) a füstködriadó terv,

b) *  a háztartási tevékenységgel okozott légszennyezésre vonatkozó egyes sajátos, valamint az avar és kerti hulladék égetésére vonatkozó szabályok rendelettel történő megállapítása,

c) a légszennyezettség szempontjából ökológiailag sérülékeny területek kijelölésével kapcsolatos eljárásban való közreműködés,

d) *  területek zajvédelmi szempontból fokozottan védetté nyilvánítása,

e) *  csendes övezet kijelölése, valamint

f) * a helyi zaj védelmi szabályok megállapítása.

A Zr. alapján zajvédelmi szempontból fokozottan védett terület a lakóterület, üdülőterület, egészségügyi terület, zöldterület olyan részén jelölhető ki, amelynek funkciója szükségessé, zajhelyzete pedig lehetővé teszi szigorúbb zajterhelési határértékek előírását és teljesítését.

Csendes övezet kijelölésével a zaj ellen fokozott védelmet érdemlő létesítmények (kórházak, szállodák, lakóépületek) kaphatnak kiemelt védelmet. Ennek keretében a csendes övezet területén a zajforrások működését a helyi rendelet térben, időben és gyakoriságban korlátozhatja, vagy akár meg is tilthatja.

Csendes övezet, valamint zajvédelmi szempontból fokozottan védett terület kijelölésére abban az esetben kerülhet sor, ha a kijelölésre szánt terület tényleges zajterhelése megfelel a külön jogszabályban (a környezeti zaj- és rezgésterhelési határértékek megállapításáról szóló 27/2008. (XII. 3.) KvVM-EüM együttes rendelet) a csendes övezetre, illetve zajvédelmi szempontból fokozottan védett területre megállapított határértékeknek.

A fenti, területi védelmen kívül a települési önkormányzat Képviselő-testülete rendeletet alkothat a helyi zaj- és rezgésvédelmi szabályokról is. Ezen önkormányzati rendeletben mód és lehetőség van az egyedi, határértékkel nem jellemezhető zavaró zajok szabályozására.

Fontos szabály azonban, hogy a helyi zaj- és rezgésvédelmi szabályok megalkotásának lehetősége az önkormányzatok számára kizárólag azokra a területekre vonatkozik, amelyeket magasabb szintű jogszabályok nem szabályoznak.

Ilyen jellegű, magasabb szintű jogszabályok által nem szabályozott területeket sorol fel a Zr. 1. § (2) bekezdése, amely a Korm. rendelet hatálya alá nem tartozó eseteket sorolja fel. Ennek megfelelően a helyi zaj- és rezgésvédelmi szabályozás

- a magánszemélyek háztartási igényeit kielégítő tevékenységre, és

- közterületi rendezvényekre terjedhet ki.

A magánszemélyek háztartási igényeit kielégítő tevékenységek tekintetében sor kerülhet a házi, ház körüli, kerti munkák (fűnyírás, barkácsolás stb.) időbeli, adott esetben térbeli korlátozására, amennyiben ez iránt társadalmi igény merül fel.

A közterületi rendezvények esetében fontos, hogy a gyülekezési jogról szóló törvény hatálya alá tartozó rendezvények nem vonhatóak a helyi rendelet hatálya alá és az ilyen rendezvények esetében zaj határértékek megállapítására sincs mód.

Arra azonban van lehetőség, hogy a közterületi rendezvények megtartását a helyi rendelet időben, térben, esetleg gyakoriságban korlátozza.

A rendelet megalkotását kezdeményező képviselők a magánszemélyek igényeit kielégítő tevékenységek időbeli korlátozását javasolták az alábbiak szerint:

A magánszemélyek háztartási igényeit kielégítő, valamint kerti munkavégzéshez kapcsolódó tevékenység nem végezhető

a) munkanapokon reggel 8:00 óráig és este 20:00 óra után,

b) szombaton, vasárnap és munkaszüneti napon reggel 8:00 óráig, 12:00 és 16:00 óra között, valamint 20:00 óra után.

A rendelet alkalmazásában magánszemélyek háztartási igényeit kielégítő tevékenység különösen:

a) javítási, szerelési, karbantartási tevékenységhez szükséges motoros meghajtású gép, berendezés, eszköz használata (anyagvágás, csiszolás, fúrás, köszörülés, vésés, kompresszor, magas nyomású mosó),

b) kerti munkavégzéshez kapcsolódó önjáró vagy mozgatható berendezés használata (motoros meghajtású kerti traktor, kapálógép, rönkhasító, gyepszellőztető, ágaprító, fűkaszáló, szegélynyíró, permetező, sövénynyíró, lombszívó, seprőgép, fűrészgép, fűnyíró, motoros meghatású géppel végzett fakivágás, földmunkavégzés).

A fent írtak alapján az Önkormányzat felméri Martfű lakosságának igényét, hogy a Képviselő-testületnek szükséges-e korlátozni a magánszemélyek háztartási igényeit kielégítő, valamint kerti munkavégzéshez kapcsolódó tevékenységeket a zajhatásokra figyelemmel.

>>>AZ ALÁBBI LINKRE KATTINTVA LEADHATJA SZAVAZATÁT<<<

(egy IP címről csak egy szavazat adható le)

Minden jog fenntartva © 2011 - 2025 Martfű Város