Hulladékgyűjtő edények sérülése: ki felel a javításért és cseréért?
A hulladékgyűjtő tartályok megrongálódása több háztartásban okozott már problémát. A Gyermekjóléti és Szociális Szolgáltató Központon belül működő Információs ponthoz több panasz érkezett az ingatlan tulajdonosoktól, hogy ürítés után eltörve, hiányosan találják a hulladéktartályokat.
Az intézmény írásbeli megkereséssel élt az NHSZ Zounok Zrt, mint szolgáltató felé. A válaszlevelükben a következő tájékoztatást adták:
A vegyes (kommunális) gyűjtőedények esetében az ingatlanhasználó saját költségén köteles biztosítani az edényzetet. Az edényzetnek meg kell felelnie az MSZ EN 840 szabványnak, amely alkalmas a gyűjtéshez rendszeresített gyűjtőjárművel való begyűjtéshez.
Amennyiben a gyűjtőedény nem olyan okból törik el, semmisül meg, vagy válik használhatatlanná, amelyért a Területi Szolgáltató (továbbiakban: Szolgáltató) felel, vagy az a természetes elhasználódás miatt törik el vagy válik használhatatlanná úgy, hogy az a vegyes hulladék elszállítását akadályozza, az ingatlanhasználó a Szolgáltató értesítésétől számított 8 napon belül saját költségén köteles gondoskodni annak javításáról vagy pótlásáról. Amennyiben a pótlásról nem gondoskodik és a soron következő elszállítás alkalmával ismételten elszállítást akadályozó állapotban kerül kihelyezésre, úgy a Szolgáltató az elszállítást megtagadja. Az így el nem szállított vegyes hulladék az ingatlanhasználó hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díjfizetési kötelezettségét nem érinti.
Amennyiben hitelt érdemlő módon bizonyítható, hogy a vegyes gyűjtőedényt az ingatlanhasználó az ürítést megelőző több, mint 5 éve szerezte be, vagy azt több, mint 5 éve gyártották, akkor úgy kell tekinteni, hogy a vegyes gyűjtőedény törése vagy használhatatlanná válása a vegyes gyűjtőedény természetes elhasználódásából ered.
Amennyiben rendelkezésre áll a sérült edényzetről készült fényképfelvétel, illetve az edény gyártási évéről vagy használatba vételéről igazolás:
- a Szolgáltatóval szemben kezdeményezett kárigény esemény esetén az Ingatlanhasználó köteles a használatba vonás kezdő időpontját az edényzet beszerzéséről vagy átvételéről szóló dokumentum bemutatásával, illetve az edény gyártási évével igazolni. Igazolás hiányában az edényzet 5 évet meghaladó használati időtartamát vélelmezni kell,
- az 5 évet meghaladó használati időtartamú edényzet esetében a rendeltetésszerű használatból eredő avulás, kopás, törés, egyéb hiba miatti cserére, javításra nincs lehetőség még abban az esetben sem, ha az szabályos ürítés következtében történik,
- a Szolgáltató kizárólag akkor felel a hulladékgyűjtő edényzet sérüléséért, ha azt a megfelelő állapotú - nem túltöltött - gyűjtőedény bizonyítható hanyag mozgatása, emelése, visszahelyezése okozta.
Szelektív és zöldhulladékos edényzet cseréjére vonatkozó szabályozás a MOHU Általános Szerződési Feltételek dokumentumának Hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenység keretében végzett szolgáltatás nyújtása fejezetében rögzítettek szerint a következő:
Szelektív Gyűjtőedényre vonatkozó szabályok:
Amennyiben a Szelektív Gyűjtőedény nem a Területi Szolgáltatóra visszavezethető okból törik el, semmisül meg vagy válik használhatatlanná, továbbá azt ellopták vagy eltűnt az Ingatlanhasználó 8 napon belül köteles
a) a Területi Szolgáltatót értesíteni;
b) az eltört Szelektív Gyűjtőedény ellenértékét a MOHU honlapján közzétett kártérítési jegyzék szerinti értékén megtéríteni;
c) a Területi Szolgáltatótól új Szelektív Gyűjtőedényt igényelni; valamint;
d) a Területi Szolgáltatótól az így biztosított új Szelektív Gyűjtőedényt a Területi Mellékletben
meghatározott módon és időpontban átvenni.
A fentiek ismeretében panasz, illetve tájékoztatás kérése esetén fordulhatnak a martfűi Információs ponthoz:
Csőkéné Molnár Veronika Katalin +36 56/555-005 (224-es mellék),
e-mail: csokene.vera@matfu.hu illetve közvetlenül az NHSZ ügyfélszolgálatához 06 1 776 7777, ekmregio.ugyfel@nhsz.hu
Martfű Város Önkormányzata
