Ugrás a fő tartalomhoz Ugrás az elérhetőséghez

„..hétköznapok nagy hőse köztünk..” (Füle Lajos: Pedagógus) – Városi Pedagógusnap a martfűi pedagógusok tiszteletére

Városunk képviselő-testülete 2011-ben alapította meg a „Martfű Város Pedagógiai Díja” városi kitüntetést, melyek átadására minden esztendőben különleges városi ünnepen kerül sor. Az idei pedagógusnap martfűi ünnepeltjei, az óvodapedagógusok, tanítók, tanárok, nevelők és szakoktatók tiszteletére rendezett Városi Pedagógusnapra 2014. május 29-én várták a művelődési központba az ünneplőket.

Többéves kiváló pedagógiai munkájáért Turnyánszkiné Enyedi Andrea óvónő, Szabó Józsefné pedagógus és Biliczné Szabó Gyöngyi tanárnő részesült ”Martfű Város Pedagógiai Díja” kitüntetésben.

– Talán az egyik legszebb és legfontosabb hivatás művelőit köszöntjük e napon, akik munkájukkal, személyiségükkel nemzedékek jelenére és jövőjére, egy életre szólóan hatással vannak – emelte ki köszöntőjében Asztalos Árpádné, a művelődési központ igazgatója.

Az ünnepet Deák Dorina és Pató Luca óvodások köszöntő verse nyitotta, majd dr. Kiss Edit polgármester mondott ünnepi beszédet, melynek elején, a városvezetés szakma és hivatás iránti tiszteletét kifejezve, Füle Lajos: Pedagógus című versével köszöntötte a város pedagógusait.

– Amikor a képviselő-testület a „Martfű Város Pedagógiai Díja” városi kitüntetésről döntött 2011-ben, akkor még a város teljes oktatási - nevelési „skálája” egy önkormányzati intézményrendszerbe tartozott. Ma már ez nem így van, az általános és középiskolánk fenntartója 2013-tól az állam – hangsúlyozta beszédében a polgármester. – Ennek ellenére mi továbbra is a város teljes oktatási-nevelési feladatairól, körülményeiről szólunk, és továbbra is gondolkodásunk középpontjában áll az oktatás és nevelés helyzete, mert a városunkban élő gyermekek és fiatalok sorsát érinti, és a városunkban élő pedagógusok látják el ezt a nagyon-nagyon komoly tevékenységet. Ezért továbbra is a magunkénak valljuk a teljes rendszert, közünk van hozzá, ha segíteni kell, itt állunk arra készen. Ez a mi érdekünk is.

Az életünk talán legfontosabb tevékenysége az, hogy a generációról generációra tovább gyarapodó és felhalmozódó tudást, tapasztalatokat, a hatalmas kulturális kincset, szokásokat, magatartási formákat a tanítás-tanulás keretében adjuk tovább a következő generációknak, hogy ők is gyarapíthassák.

Az emberiség története során mindig nagyon fontos volt az, hogy miként történjék a gyermekek, a következő generáció tanítása és nevelése. A gyermekeket szeretni és biztatni, pozitív tevékenységükben megerősíteni kell. A jó nevelési intézmény kulcsfontosságú szereplője a pedagógus. Éppen ezért az egész társadalom jól felfogott érdeke és felelőssége, hogy a pedagógusait becsülje meg és tegye lehetővé, hogy az oly fontos oktató-nevelő munkát a lehető legjobb fizikai és pszichikai körülmények között tudja végezni.

Talán itt van az egyik kulcsa annak is, hogy egy felbomló értékrendű és válságot átélő társadalomban az emberek és főként a fiatalok milyen magatartást követnek.

A munkájuk által akarnak-e boldogulni, ezt a lehetőséget egyáltalán megkapják-e? Avagy talán gyermekek nem is nagyon születnek, akik pedig vannak, felcseperedve máshol kell, hogy a boldogulásukat megkeressék.

A válságból való kilábalás eszközének tartjuk-e éppen az oktatás megerősítését, mint jó néhány sikeres országban, avagy éppen innen vonjuk meg az amúgy is szűkös eszközöket?

Milyen értékrendet adunk a fiatalok kezébe a kenyeret jelentő szakma mellé: azt-e, hogy becsületesen, tisztességesen, a munkájukból, a családjukat és a Hazájukat, netán városukat szeretve éljenek, avagy egészen mást közvetítünk számukra és romboljuk le a saját létezésünk alapjait is?

Súlyos kérdések ezek, de sajnos napjaink legfontosabb kérdései – hangsúlyozta ünnepi beszédében dr. Kiss Edit.

– És hol tartunk mindezzel Martfűn?

A legfrissebb adatok is azt mutatják, hogy tovább tart a népességcsökkenés kb. 15 éve megindult folyamata. Részint azért, mert kevés gyermek születik, részint mert többen vándorolnak el a városból, mint ahányan beköltöznek. A folyamatos népességfogyás országos jelenség és – különösen az Alföld szegény vidékeiről – az elköltözés is jellemző. Mindez a megrendült létbiztonság-tudattal és a ténylegesen romló életkörülményekkel magyarázható.

A mi oktatási-nevelési intézményeink is gyermekhiánnyal küszködnek. A Mártírok úti általános iskolát tíz évvel ezelőtt be kellett zárni, a középiskolánk folyamatosan a létéért küzd.

Látnunk kell azonban azt is, hogy gyermekeink, fiataljaink az oktatási intézményeink révén biztos tudást kapnak, amellyel máshol is jól boldogulnak. Ez jelzi azt is, hogy nevelési-oktatási intézményeinkből igen jó készségekkel és jól kifejlesztett képességekkel, tudással indulnak útnak a fiatalok. Ez a körülmény önmagában is láttatni engedi az oktatási intézményeink működésének magas színvonalát, az itt működő pedagógusok, vezetők rendkívüli erőfeszítéseit.

Talán ennek is köszönhető, hogy nálunk kevésbé súlyos a helyzet, mint a régiónkban, vagy az ország egészében. Ez azonban sovány vigasz.

Az ország vezetése, a települési vezetők és a társadalom egésze előtt álló legfontosabb feladat az, hogy ezeket a vészjósló demográfiai folyamatokat megállítsák, megállítsuk, az országot, a régiót, a települést dinamikus fejlődési pályára állítsuk, a lakosságnak reményteli és reális jövőképet adjunk!

Ennek központi kérdése az oktatás megerősítése, a pedagógusok erkölcsi és anyagi megbecsülésének jelentős növelése. Ebben a településünknek is ki kell vennie a részét.

Ezekről a fájó jelenségekről most az ünnep alkalmával sem szabad hallgatnunk. Éppen ezek irányítják rá a figyelmünket arra, hogy sokkal jobban kell törődnünk a „nemzet napszámosaival”.

Ráirányítják arra is a figyelmünket, hogy a bennünket nyomasztó nagy, közös problémáinkat csak együtt, közös erőfeszítéssel tudjuk megoldani, mint ahogy eddig is együttműködtünk abban, hogy a gyermekeink boldog gyermekkort élhessenek meg és boldogulásra képes, becsületes életre hajlamos felnőtteket adjunk át az "életnek".

Hálásan köszönöm meg mindannyiunk nevében pedagógusaink áldozatos munkáját!

* * *

A Városi Pedagógusnapon az önkormányzati elismeréseket dr. Kiss Edit polgármester adta át az idén kitüntetett pedagógusoknak.

2014-ben „Martfű Város Pedagógiai Díjában” részesült több éves kiváló óvodapedagógiai munkájáért Turnyánszkiné Enyedi Andrea óvónő.

Turnyánszkiné Enyedi Andrea 1992-ben végzett a szarvasi Brunszvik Teréz Óvóképző Főiskolán és 1992. szeptember 1. óta dolgozik a városunk óvodájában. 1993-ban elvégezte az általános iskolai tanító szakot az Eötvös József Tanítóképző Főiskolán levelező tagozaton. 2000-ben lett a Kossuth úti Tagóvoda vezetője, ahol 2010-ig dolgozott. 2010 augusztusa óta a Munkácsy úti Óvodában intézményvezető helyettesként látja el feladatait kimagasló szakmai tudással, közösségi szemlélettel, mély empátiás készséggel. 2012 decemberében a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Karán Közoktatási vezető és pedagógus-szakvizsga szakirányú továbbképzési szakán kiváló eredménnyel tett szakvizsgát.

Szakmai rátermettsége, vezetői képessége hamar megmutatkozott, ezért 1999-ben a helyi pedagógiai program írásakor a testi nevelési rész kidolgozásáért felelős csoport szakmai irányítását végezte. Az intézményben vezetésével alakult meg a Minőségirányítási Támogató Csoport, a sikeres pályázat után elkészítették az Intézmény Minőségirányítási Programját. Aktívan vett részt további pályázatok készítésében, végrehajtásában, nyomon követésében. Irányításával készült el az intézmény teljes körű teljesítményértékelése, amelyet az oktatási minisztérium „Jó gyakorlat”-nak minősített. Az értékelési rendszer működtetése, folyamatos fejlesztése fontos része volt munkájának.

A 2009-ben nyertes Támop 3.1.4. európai uniós pályázat előkészítésében, lebonyolításában koordinátorként vett részt és szakmai felelősséget vállalt a Kompetencia alapú Óvodai Programcsomag sikeres bevezetéséért, folyamatos működtetéséért. Figyelemmel kíséri az intézmény és a gyermekek szempontjából fontos kisebb, nagyobb pályázatokat, segítségét felajánlva ösztönzi a kollégákat is, hogy éljenek ezekkel a lehetőségekkel. Komplex rálátása van az óvodai nevelés egészére, az óvoda köznevelésben elfoglalt helyére, és munkálkodik az óvodapedagógiával kapcsolatos szakmai felvetések átgondolásán, azok megvalósításán, figyelembe véve a helyi körülményeket. Innovatív, szakmai megújulásra kész, aki folyamatosan fejleszti tudását az óvodai nevelés minden területén.

Vállalja azokat a kihívásokat, szerepeket, amelyek az óvodai szakmai szervezet tagjaként ráhárulnak. Részt vesz az óvodában működő szakmai munkaközösségek munkájában, ebben fontos szerepet vállal az egymástól tanulás jegyében létrehozott belső hospitálási rendszer megismerésében. Tetteivel a gyermekek érdekében megvalósítandó feladatok lehető legjobb megoldására törekszik.

Turnyánszkiné Enyedi Andrea óvodapedagógusi tevékenysége, szakmai, pedagógiai és gyakorlati munkája kiváló, példaértékű a pedagógus társadalom számára. Közösségi és társadalmi felelőssége meghatározó és példamutató. Emberi magatartása, személyisége példa az itt élők számára.

Kívánjuk, hogy gyermekszeretetével, szakmai tudásával még sokáig segítse a városunk óvodáiban folyó nevelő-oktató munkát.                      

Munkájához nagyon sok szeretettel gratulálunk és további szakmai sikereket kívánunk!

* * *

Martfű Város Pedagógiai Díjában” részesült, több éves kiváló pedagógiai munkájáért Szabó Józsefné pedagógus.

Szabó Józsefné 1981-ben szerzett tanítói oklevelet. Ebben az évben kezdte meg munkáját a martfűi Martos Flóra Általános Iskolában. 33 éve, 1981-től tanítóként oktatja, neveli az alsó tagozatos gyermekeket az írás, az olvasás, a számolás egész életre meghatározó tevékenységére. 2006-ban minőségbiztosítási szakértő szakképzettséget szerzett, majd a pedagógiai értékelés innovatív módszereivel foglalkozott. 2002-től vezette a Comenius minőségbiztosítási csoportot, 2007-től az intézményi minőségbiztosításban tevékenykedett. 2008-tól az országos kompetenciamérés tanulói eredményeit rögzíti, elemzi. Intézményünkben, napi tanító munkája mellett, minőségirányítási vezetőként is tevékenykedik.

Csaknem 33 éves pályafutása alatt emberi és nevelői magatartása, stílusa mindig kifogástalan, példaértékű volt. Óráit az igényesség, gondosság, tervszerűség, kreativitás, a gyermekekkel való sokoldalú törődés, értékközvetítés, élménynyújtás jellemzik.

Kitűnő pedagógiai érzékkel, önzetlenül, hozzáértéssel, őszinteséggel és végtelen türelemmel oktat és nevel: tanulót, szülőt és kollégát egyaránt. Nála nincs bezárt ajtó, tanítás után sem. Mindig mindenhol jelen van, ahol az iskoláért, a pedagógiai színvonal emeléséért, a szakmán belüli megújulásért valamit tenni lehet. Igazi közösségi ember, tartalékai kifogyhatatlanok, és ezzel környezetének is újból és újból erőt, lendületet ad.

33 éve részt vállal a nevelést-oktatást másként megközelítő tehermentesítő, kiemelkedően közösségépítő nyári tábori tevékenységekben, azok megszervezésében. Komoly szerepe volt a szemléletváltást, nyitottságot hozó minőségirányítási koncepció kidolgozásában, az iskola alapértékeinek megteremtésében, és főként annak gyakorlati megvalósításában, kiérdemelve ezzel a diákok, a tantestület és a szülők bizalmát, a város megbecsülését.

Lelkiismeretes, példaértékű pedagógiai tevékenysége alapján méltó e jeles díjra. További munkájához sok sikert kívánunk!

* * *

”Martfű Város Pedagógiai Díjában” részesült, több éves kiváló pedagógiai munkájáért, Biliczné Szabó Gyöngyi tanárnő.

Biliczné Szabó Gyöngyi a Martfűi Damjanich János Szakképző Iskola, Gimnázium és Kollégium elkötelezett pedagógusa.

Szakmai munkájában nagy tapasztalattal és szakértelemmel rendelkezik.  Martfűi születésű, lokálpatrióta, jól ismeri városunk történetét, az itt élő embereket.  Csak röpke „távozásokat” tett a településről a tanulmányai érdekében. Biliczné Szabó Gyöngyi tanárnő az általános iskola elvégzése után tanulmányait a tiszaföldvári Hajnóczy József Gimnáziumban folytatta. Már gimnazistaként elkötelezettje lett az irodalomnak, a könyveknek, verseknek, magyar szakkörben tevékenykedett. S bár fizika tagozaton végzett a gimnáziumban – e tárgyban később fia, Sándor tevékenykedik, kiváló eredménnyel, nagyon elkötelezett volt a pedagógus pálya mellett: magyar-orosz szakos tanári diplomáját a szegedi Juhász Gyula Tanárképző Főiskolán szerezte munka mellett.  1975-től  a Martos Flóra Általános Iskolában dolgozott, 1984-ben az új építésű Mártírok Úti Általános Iskola alapító tagja lett. Megismerte az általános iskolások humán világát, s közben két gyermeke született: Sándor és Angelika, akikre méltán lehet büszke egész családjuk. Tanulásban való motiváltságukat, olvasottságukat, műveltségüket édesanyjuktól is örökölték. Édesanyjuk is büszke lehet gyermekeire tanulmányaik, eredményeik miatt.

Biliczné Szabó Gyöngyi tanárnő 1991-ben munkáját a jelenlegi munkahelyén: a városunk középiskolájában folytatta. Több mint 20 éve az iskola meghatározó tanáregyénisége, aki szívvel-lélekkel tanítja, neveli tanítványait. Nem csupán szaktanárként fordul tanítványai felé, osztályfőnöki munkája is felbecsülhetetlen. Tanítványai nagyon szívesen emlékeznek vissza az ő általa szervezett kirándulásokra, túrákra, balatoni nyaralásokra.

Biliczné tanárnő a középiskolai munkája során újabb és újabb feladatokat tűzött maga elé: egyetemi végzettséget szerzett magyar nyelv és irodalomból, illetve a közoktatás-vezetői szakvizsgát is letette. Tanárnő ezen ismereteinek birtokában, tapasztaltságának köszönhetően óriási rutinnal látta el a humán munkaközösségi feladatokat, éveken át igazgatóhelyettesként segítette az iskola munkáját. Jelenleg az osztályfőnöki munkaközösség vezetője.

Biliczné Gyöngyi tanárnő nem csupán pedagógus, tanár és nevelő, hanem a kultúra iránt elkötelezett ember. Számtalan irodalmi műsor összeállítása, betanítása dicséri munkáját, ízlését. Nagyon nagy szeretettel és szakmai hozzáértéssel készíti fel tanítványait szavalóversenyekre is. A Városi Művelődési Központ és Könyvtár szorgalmas és aktív látogatója. Tanítványait olvasásra ösztönzi, rendhagyó irodalomórákat szervez, motiválja a fiatalokat a kultúrára, a szépre. Több tanítványa az ő indíttatására választotta hivatásul a pedagóguspályát és a magyar szakot. Ápolja a magyar nyelvet, védi a hagyományainkat. Még a 40. tanévében is fáradhatatlan: osztálykirándulást szervez, versenyezteti tanítványait és az érettségik során elnöki feladatokat lát el.

Biliczné Szabó Gyöngyi tanárnő a középiskola meghatározó tagja, ötleteivel, szakmai gondolataival az előrelépést segíti.

Munkája, iskola, város iránti elkötelezettsége példaértékű.

Több éves kiváló szakmai munkájához gratulálunk és eredményekben, örömökben gazdag éveket kívánunk!

A rangos városi ünnep vendégei a díjátadást követően Molnár László színművész Ady műsorát tekintették meg „Lovatlan Szent György” címmel. A zenés-irodalmi előadásban közreműködtek Kinczel József és Kabdebon Szabolcs táncművészek.

Az ünnepi műsor állófogadással, pohárköszöntővel és városunk pedagógusnapi díjazottjainak gratulációkban gazdag köszöntésével ért véget, valamennyi martfűi pedagógus a jövő generációját oktató - nevelő áldozatos munkája, hivatástudata előtt tisztelegve.

Magyar Mária

Tovább a képekhez>>>

Minden jog fenntartva © 2011-2021 Martfű Város