„Bezártuk az ajtót, rendben vagyunk, köszönjük szépen!” – Tanévnyitó az általános iskolában

Hagyományos, mégis különleges tanévnyitóval vette kezdetét az új tanév a Martfűi József Attila Általános Iskolában szeptember 1-jén. Örömteli a gyerekek személyes jelenléte, ami az előzmények alapján, nem is olyan természetes.



A koronavírus-járvány miatt fokozott óvintézkedések mellett, de a megszokott módon kezdődött meg a tanítás az iskolákban. Ahhoz, hogy ez így is maradjon, és elkerülhetőek legyenek az iskolák működését korlátozó intézkedések, mindenki együttműködésére és fegyelmezettségére szükség van.

A járványügyi helyzet miatt a tanévnyitó ünnepségen csak a gyermekek vehettek részt. A viharos éjszakát követő, esős időre tekintettel az ünnepélyt az osztálytermekben, az iskolarádión keresztül tartották meg. A gyerekek az évfolyamuknak megfelelő beosztás szerinti ajtón érkezhetnek az iskolába. A szülők részéről az ügyintézés csak online úton történhet. Mindennemű kommunikáció, információ, egyéb tájékoztatás az intézmény hivatalos felületén, a http://suli.martfu.hu oldalon zajlik.

– Hogyan indult a mai reggel és hogyan kezdődik az idei tanév a martfűi általános iskolában? – erről kérdeztük Földi Edina igazgatónőt a tanévnyitót követően.

– A legjobb jelző az, hogy vidáman. Ennek nagyon nyomós oka van: szeretnénk, ha a gyerekek semmit nem éreznének abból, ami a körülvevő világban történik, csak annyit, hogy nagy szeretettel vártuk őket, minden tekintetben felkészülve arra, hogy akár a higiéniai körülmények, akár a különböző foglalkozások, az órarendek, a teremrendek és egyebek legyenek készen akkorra, amikor ők bejönnek az iskolába, és pusztán azt tapasztalják belőle, hogy jó együtt lenni. Azt kívánom, és azt az üzenetet fogalmaztam meg egyébként a tanévnyitó beszédem végén is, hogy valamennyien, valós jelenléttel ezt a tanévet, 178 tanítási nappal, jó egészségben és összetartásban tudjuk végig vinni!

407 gyermek kezdte meg az idei tanévben az oktatást, közülük minimális létszám, hét kisgyermek az, aki a mai napon nem jelent meg. Reggel, ezt a nagyon különleges fogadtatást, amit megszerveztünk itt a számukra, négy bejáraton 2-2 évfolyam beengedésével, a fertőtlenítőszeres lemosással együtt, én azt mondom, hogy profin megoldottuk, megoldották: szülő, gyerek, pedagógus egyaránt.

A beérkező gyerekek közül kettő sírós volt az ajtóban, de amikor körbe mentem 8 óra után, már azt sem tudtam, ki volt az, aki sírt, megnyugodtak, megtalálták a társakat. Nagy előny az, hogy a Játékvár óvodával évek óta megszervezzük a Fecsketábort. Így nem ismeretlen a tanítónéninek sem a kisgyerek, a kisgyereknek a tanítónéni, az osztálytársak, bizonyosfajta biztonságos, stabilitást érez, amikor bejön az épületbe. Úgyhogy jelentem, sírás nincsen! Hát a felsősöknél erről szó sem volt.

Egészen 8 óráig vártuk a gyerekeket, és a tanévnyitó beszédemben említettem nekik, hogy ez itt már a „való világ”, tehát nem pizsamában érkezünk, meg fésülködés nélkül, mint ahogyan azt a tavasszal tettük. Szerintem nekik lesz a nehezebb visszaállni, különösen a 7-8. osztálynak. Úgyhogy 8 óráig pontosan itt álltam a kapuban, és azt a négy gyereket még vártam, aki kiszámolta a nyolc óra nulla-nullát az érkezésre. Bezártuk az ajtót, rendben vagyunk, köszönjük szépen!

A gyerekek óráinak ellátását 39 pedagógus végzi jelen pillanatban az iskolában. Sajnos volt négy távozó kollégánk a nyár folyamán, akik más oktatási intézményben kezdték meg az évet. Ennek különböző okai vannak. Nagyon sajnáljuk a távozásukat, és kívánjuk, hogy találják meg és érezzék jól magukat ott, ahová kerültek! Nálunk is vannak új kollégák. A fizikaórákat Forgács János tanárúr fogja tartani, aki megbízási szerződéssel jár ki hozzánk. Sike Zsolt visszatért a régi pozíciójába, a rendszergazdai feladatok mellett informatikát tanít a 7-8 évfolyamon. És Miklósi Nikolett kolléganő az, aki megbízási szerződéssel, az angol, az etika és a történelem oktatásával be fog segíteni. Jelen pillanatban ez a felállás.

Természetesen nem szabad elfeledkeznem arról, hogy nagyon erős háttércsapatunk van a műszaki vonalon Katona Roland vezetésével, aki a technikai dolgozókkal az összes helyiséget kitakarította, kifertőtlenítette. Szépen megújultak a közösségi terekben a korlátok, és átfestették a kerékpártárolót is. Egy jó gazda szemléletével készültünk fel az új tanévre.

A tankerületi központtól megkaptuk azokat a fertőtlenítőszereket és tisztítószereket, amelyekre szükség van ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk a gyerekeket, és amikre ígéretet kaptunk, hogy folyamatosan pótlásra kerülnek.

– A személyes kontaktusok csökkentése kiemelt cél az intézményen belül és a szülőkkel is. A jelen helyzetben velük is a korábbitól eltérő, elsősorban digitális kommunikációra van szükség.

– A távolságtartást, amit EMMI rendelet ír elő, illetve az intézkedési tervet, amit készítenünk kellett erre, be fogjuk tudni tartani. A kollégák elkészítették a levegőzés rendjét, az ebédeltetési rendet is úgy szerveztük meg, hogy a gyerekek megfelelő távolságra lehessenek. Néhány órától eltekintve folyamatosan a saját tantermükben lesznek a gyerekek, így nem lehet probléma, hogy a keveredés által bármilyen olyan lehetőséget adunk a betegség terjedésének, ami nem nyomon követhető vagy nem kiszámítható.

Fontos a kérdés másik része is, a kommunikáció. Szeretném felhívni a kedves szülők figyelmét, hogy alapvetően az intézmény honlapjáról tájékozódjanak, és hát így fogalmazok, hogy szép lassan, leszoktató módon, még facebookon keresztül is meg fogjuk osztani a tudnivalókat, ha csak annyit is, hogy új jelzés került ki a honlapra.

A szülő - pedagógus kommunikáció pedig zárt rendszeren belül történik. Ez vagy a KRÉTA rendszer, ahová a szülők a távolléteket és azok igazolásait is feltölthetik, illetve, oktatási platformként pedig a teams-et fogja használni az intézmény. Valamennyi kollégánk, egyhetes képzés során azt gondolom, hogy elsajátította azokat a képességeket, készségeket, amiket át fogunk tudni adni a gyerekeknek.

És nem csak a ma reggeli indulás volt egy picit rendhagyó, hanem az elkövetkező két hét is tulajdonképpen arról fog szólni, hogy a kollégák egyrészt rettentő sok olyan játékot és gyakorlatot fognak bevetni, amivel egy kicsit a szociális képességek romlását megpróbáljuk helyrehozni, hiszen hat hónapig nem voltak a gyerekek közösségben. Elfelejtették akár a normákat, akár az egymással való kommunikáció módját. Ezen belül a digitális kommunikációt is meg kell a gyerekeknek tanulni, hogy hogyan írunk meg egy üzenetet, hogy küldünk el egy házifeladatot.

Elindul az intézményben az élményalapú tanulást segítő Komplex Alapprogram, az elsőtől az ötödik osztályig. Az első két héten ennek a módszernek a csoportalakítási gyakorlatait sajátítják el a gyerekek. Ebben az időszakban általában is csak ismétlünk, feltárjuk, hogy hova jutottunk el az előző tanévben. Ezeket a felméréseket nem osztályozzuk, kifejezetten csak arról szólnak, hogy lássuk, honnan kell a csoportot elindítani ahhoz, hogy az idei tananyag tartalmát megtanulhassuk. És az utolsó, talán a legfontosabb, hogy ebben a két hétben a gyerekekkel szimulálni fogjuk a digitális oktatást. Meg kell győződnünk arról, hogy a gyerekek is tudják használni ezeket a rendszereket úgy, hogy a szülő ne kelljen hozzá, be tudjanak lépni, megtalálják a házifeladatot, lássák, hogy mit üzent a tanárnéni vagy a tanárbácsi, hogyan tudnak egy ppt-t letölteni. Ezt próbáljuk ebben a két hétben legalább olyan szintre felhozni – bár nem lesz ilyen, mert 187 nap valós jelenlétű oktatás lesz –, hogy ha mégis digitális oktatásra kényszerülünk, akkor ne a nulláról kelljen elindulnunk.

A kollégáimban nagyon nagy támogatást látok, nagyon nagy összefogást, összezárást, lendületet és akaratot – hangsúlyozta a tanévet indító beszélgetésünk befejezéseként Földi Edina, remélve, hogy úgy megy majd minden tanítási nap, mint ahogyan a tanévnyitó napja ment. – Azt kívánom, hogy ugyanilyen tanévünk legyen, mint a mai nap! – mondta, miközben a nap is kisütött. Így legyen!

Herbályné Kalmár Irén

Tovább a 2020.09.01 - Tanévnyitó - Martfűi József Attila Általános Iskola I képgalériához>>>

Tovább a 2020.09.01 - Tanévnyitó - Martfűi József Attila Általános Iskola II képgalériához>>>

2020-09-02 17:09